lørdag 25. januar 2014

Ovnsstekt svineknoke


Du trenger (nok til 2)

1 svineknoke - om du vil ha den røkt eller urøkt, avgjør du selv. Jeg brukte en som bare var saltet.
pepper
1/2 hvitløk- uskrelte fedd
1/2 l vann

Jeg vannet ut knoken over natta.

Om morgenen tok jeg den opp, tørket den, og rutet svoren. Så gned jeg den inn med litt grovkvernet pepper. Regnet med at den var salt nok...

Legg knoken i ei ildfast form. Legg hvitløksfeddene rundt. Hell i vannet.
Settes i ovn ca 100 grader. Der lot jeg den stå ca 7 timer, før jeg skrudde varmen opp til 225 grader for å få sprø svor. Følg med på slutten, så det ikke svir seg!

Jeg laget saus av krafta. Ha krafta i en kjele. Strø på 2-3 ss mel, og la det synke til bunnen, visp det så sammen, tilsett ca 1 ts worchestershiresaus, og kok opp. La sausen koke minst 5 min, slik at melsmaken blir borte.

Jeg serverte med surkål og poteter. Det er sikkert godt med annet tilbehør også :-) Kålrotstappe vil også passe fint .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar