søndag 2. juni 2013

Ny grill

Ny grill er innkjøpt og montert. Dagens innlegg er derfor om grillmat.

Ny gassgrill gir litt flere muligheter enn den gamle, enkle kullgrillen, og er litt raskere å bruke, som blir litt viktig for den som som regel skal lage mat til bare en.

I dag hadde jeg gjester, og laga mat til 3.

Båtpoteter
Disse ble stekt i ei folieform. Det fungerte veldig fint. De fikk ganske sterk varme det meste av tida.

Jeg brukte ca 15 mandelpoteter som jeg skrelte (det er ikke nødvendig), vendte i litt rapsolje og blanda med litt timian. Steketid ca 25 min. Følg med på fargen.


Foliepakke med grønnsaker.

Her brukte jeg
  • 3 gulrøtter
  • 2 persillerøtter
  • 1 løk
  • 1/2 paprika
  • 1/4 blomkål i buketter
  • 6 grønne asparges
  • rapsolje
  • salt
Del grønnsakene i biter/strimler. Bland dem med litt rapsolje  strø over litt salt og lag ei pakke med dobbel aluminiumsfolie. Stekes på varm grill til å begynne med, kan flyttes til en kjøligere sone etter hvert. Steketid ca 25 min.

Helstekt ytrefilet
Ytrefilet av storfe, ca 700 gram
Salt, pepper
Olje

Smør kjøttet inn med olje, strø på salt (flaksalt) og rikelig med grovstøtt pepper.

Grilles på sterk, direkte varme til den har fin stekeskorpe. Stek ferdig på en kjøligere del av grillen. Bruk gjerne steketermometer for å få den kjernetemperaturen du ønsker.

Ramsløksmør
100 gram smør
1 ts ramsløkpure.

Bland sammen.


Jeg serverte med hvitløksbaguetter.

Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar