søndag 13. januar 2013

Sennepsmarinert ytrefilet av svin med nykål og sennepssaus med estragon .

Det er sjelden jeg kjøper ferdigmarinert kjøtt, for jeg liker å bestemme smakene selv... Men denne gangen kjøpte jeg likevel et stykke sennepsmarinert ytrefilet. Utfordringa ble da å lage en saus som matchet smakene i marinaden....

Kjøttstykket ble brunet rundt det hele i stekepanna, før jeg la det over ildfast form, og stekte det ferdig i ovnen.

Sennepssaus med estragon


  • 1 1/2 dl fløte
  • 3 ss sennep
  • 1 ts tørket estragon
  • 1 ss sukker
  • 1 ss hvitvinseddik
  • litt honning
  • 2 ss smør



Kok opp fløte med sennep og estragon. La det koke inn litt, smak til med sukker og hvitvinseddik. Jeg hadde i litt flytende honning til slutt. Menden av sukker/eddik avhenger litt av hvor søt sennepen er. Rør inn litt kaldt smør når du tar sausen av varmen.

Det var godt med nypoteter og nykål til.



Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar