søndag 13. januar 2013

Ovnsstekt kyllingbryst med potetbåter, lynstekte grønnsaker og peppersaus

Kylling er alltid godt! I hvertfall hvis den ikke er tørrstekt... Disse kyllingbrystene ble saftige og gode. Det er nok lurt å passe på dem litt, siden jeg ikke husker hvor lenge jeg stekte dem.

I løpet av de siste ukene har tilværelsen endret seg. Jeg har flyttet for meg selv, og fra å lage middagsretter til 4, blir utfordringen å lage god mat till 1-2-3, alt etter som, og ofte er antallet veldig usikkert...

Forleden dag laget jeg disse kyllingbrystene.


Nok til 1-2-3-4...

  • 4 kyllingbryst - (det ble for mye, men restene kunne brukes både i salat, og som middag til 1, sammen med resten av sausen. litt ris og asparges.)
  • salt, pepper, timian
  • olje

Legg kyllingbrystene i ildfast form, ha på litt olje, krydre med timian, salt og pepper. Stekes i ovn 200 grader.



Potetbåter:


  • Poteter, til det antall porsjoner du vil lage...
  • olje
  • salt,pepper, timian

Skjær potetene i båter, legg dem i ildfast form. Ha på litt olje, salt, pepper og timian. Vend litt på potetbåtene, slik at de får både olje og krydder på seg. Stekes i ovn 200 grader, gjerne sammen med kyllingen, til de er gyldne.

Peppersaus


  • 2 dl fløte
  • 1 dl vann
  • ca 1 ss kyllingfond
  • 1 ss pepperkorn, syltede. ( Jeg brukte litt røde, og litt grønne)
  • Maizenna til jevning, ca 1 ts, utrørt i litt vann

Kok opp fløte, vann og fond, tilsett pepperkorn, og la det koke noen minutter. Tilsett jevning. Kok i 2 min. Smak til med salt, pepper, fond.

Lynstekte grønnsaker


  • 1/2 rødløk
  • 1/2 paprika
  • 6 asparges
  • Kutt grønnsaker i båter/biter, og fres dem raskt i varm olje i ei stekepanne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar