søndag 13. januar 2013

Lapskaus

Kreativiteten knyttet til å lage nye, oppfinnsomme retter er ikke på topp om dagen. For å være helt ærlig har det gått litt på enkle løsninger, som ferdigpizza og sånt. Ellers har det vært mat jeg har laget mange ganger tidligere, og ikke gidder å blogge. I dag har jeg laget lapskaus. Ikke nytt og revolusjonerende, men god tradisjonsmat, som passer godt en hustrig oktoberdag. Jeg har laget en god porsjon, som jeg regner med holder til 4-5-6 personer. Så hvis jeg ikke får gjester som vil spise med meg, kommer jeg til å ha lapskaus det meste av uka som kommer.

  • ca 1/2 kg ferdigkokt oksekjøtt.
  • 4 gulrøtter
  • 1 purre
  • 2 persillerøtter
  • 1 pastinakk
  • 1/2 middelsstor kålrot
  • 6 store poteter
  • vann eller kraft
  • salt etter behov, evt. buljong

Kutt kjøttet og grønnsakene i terninger. Hell på vann/kraft så det dekker ca 3/4. ( Jeg brukte kraft fra koking av kjøttet) La kjøtt og grønnsaker koke til grønnsakene er møre, og jevner krafta.Smak til med salt og evt.

Server i rause porsjoner, gjerne med tyttebær og flattbrød til.

Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar