søndag 13. januar 2013

Kyllingbryst og honningbakte rotgrønnsaker med chilitouch

Etter å ha vært ute med bikkja i regn og snøslaps, var lysten på et godt, varmende måltid stor. Kyllingbryst var innkjøpt, og rotgrønnsaker har jeg som regel et lite utvalg av på denne tida av året. Den ekstra varmen kom fra litt finhakket chili, og det passet godt!

Beregn 1 kyllingbryst pr person. Jeg hadde kjøpt todelte, denne gangen. De er raske å steke. Disse la jeg i litt olje, tilsatt ca 1/4 rød chili (finhakket), 1 hvitløksfedd (finhakket eller revet) og 1 ts revet ingefær, i ca 15 minutter. Gjerne lenger hvis du har tid.

Stek dem i stekepanne. Det er lurt å skrape av chilibitene før du steker dem, for det er ikke særlig godt om de brenner seg! Pass på at kyllingbrystene blir nok, men ikke for mye stekt!

Ellers brukte jeg:

  • 1 middelsstor søtpotet
  • 2 gulrøtter
  • 1 persillerot
  • 1 rødløk
  • 1 liten skalk sellerirot
  • 1 hvitløksfedd (finhakket eller revet)
  • 1/4 finhakket, rød chili
  • 2 ts revet ingefær
  • 3 ss honning
  • 4 ss nøytral olje
  • 2 ss hakket timian

  1. Skjær rotgrønnsakene i grove strimler/båter. Ha dem i ei ildfast form. Tilsett timian.
  2. Bland sammen hvitløk, ingefær , chili, honning og olje. Hell det over grønnsakene. Bland sammen.
  3. Bak grønnsakene i ovn, 225 grader, ca 15. min., eller til de er møre.

Jeg laget en enkel saus av

  • 1 finhakket sjalottløk
  • 1 finhakket hvitløksfedd
  • 1 ss smør
  • 1/2 dl hvitvin
  • 1 ss hvetemel
  • 2 dl vann
  • 1 ts kyllingfond
  • 1 ts honning
  • 1 neve hakket persille

Fres løk og hvitløk i litt smør. Det skal ikke bli brunt, men blankt. Tilsett hvitvin, og kok det inn til halv mengde. Strø på 1 ss mel, og spe med vannet. Tilsett kyllingfond. La sausen koke i minst 5 min. til melsmaken er borte. Ha i honningen. Rett før servering røres persillen inn.

Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar