søndag 13. januar 2013

Juleskinke

Det er julaften, og klart for å smake på årets juleskinke.

Skinka har ligget i saltlake i halvannen uke, og ble gjort ferdig i går. Dette er et av julas beste pålegg, synes jeg. Vi spiser den med hjemmelaget loff og sennep.

Juleskinke


Saltlake :

  • 10 liter vann
  • 2 1/4 kg grovt salt
  • 3/4 kg sukker
  • 1/2 ss grovstøtt nellik
  • 1/2 ss grovstøtt pepper
  • 2 laurbærblad
  • 1 stor løk - i biter
  • 2 gulrøtter - i biter

-----

  • Skinke av ønsket størrelse

Bland alt ( du kan gjerne halvere oppskriften, det gjør jeg). Kok laken i 15 minutter.

Så skal den siles og avkjøles.

Legg skinka i laken i 1 1/2 - 2 uker.

---

Ta opp skinka. Vann den ut i 2-3 timer. Kok den i folie i ovn, 150 grader. (Bruk steketermometer, så vet du når den er gjennomkokt.)

Ta av svoren.

Rør sammen:

  • 1 eggeplomme
  • 1 ss sennep

Smør det på skinka. Strø på griljermel.

Gratiner skinka i ovnen , 250 grader i noen minutter.







1 kommentar:

  1. Høres så godt ut! Jeg får dessverre ikke tid i år, men skal teste på nyåret, sikkert godt etter jul også ;-)

    Jeg linket til deg i bloggen min i dag, et samleinnlegg om julepålegg og tilbehør, håper den er grei :-)

    Hvet du foresten om denne skinken blir det samme som bayonneskinke ?

    God Jul :-)

    SvarSlett