søndag 13. januar 2013

Blomkålsuppe med persillerot

Det er godt med ulike grønnsakssupper. Denne laget jeg forleden. Persillerøttene ble med bare fordi jeg hadde litt lite blomkål, men det ble veldig godt!

Forrett til 4

  • 1 lite blomkålhode
  • 2 persillerøtter
  • Vann ca 1 liter
  • salt?- (Jeg bruker ikke det når jeg koker grønnsaker, salter heller etterpå)
  • litt grønnsaksfond ( smak til)- Jeg hadde i litt mye vann i forhold til grønnsaker, og da var det velig greit med litt fond.
  • Litt smør (25 gram)
  • Litt hakket kryddergrønt og litt olje til servering

  1. Kutt grønnsakene i biter. Legg dem i en kjele, og fyll på vann så det dekker.
  2. Kok opp, og la grønnsakene koke til de er møre.
  3. Mos grønnsakene i vannet. Fyll på mer vann hvis det er for tykt.
  4. Rør inn litt smør.
  5. Smak til med fond og evt. salt.
  6. Drypp på litt olje, og strø litt grønt på ved servering. Jeg hadde hakket persille og chiliolje

Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar